Pedagogisk Planering Trä och Metall-Slöjd


Syfte:                                                                  

Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

 

-Formge och framställa föremål i olika material  med hjälp av lämpliga verktyg ,

  redskap och hantverkstekniker.

-Välja och motivera tilvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet

  och utifrån kvalitets- och miljöaspekter.

-Anaslysera  och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av

  slöjdspecifika begrepp ,och

-Tolka slöjdföremåls estetiska och uttryck.   

 

Centralt innehåll

 

-Slöjda i Metall och Trä  och få kunskap om materialens egenskaper,deras

 användningsområden och kombinationsmöjligheter.

-Använda handverktyg,redskap och maskiner,hur de benämns och hur de används

 på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

-Prova några former av hantverkstekniker t.ex urholkning och begrepp som används i samband med de olika teknikerna.

-Läsa  och rita egna två och tredimensionella skisser,modeller,mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas,följas och kopplas till matematiska  beräkningar.

-Slöjdens arbetsprocesser:ideútveckling,överväganden,framställning och värdering.   

-Dokumentera arbetsprocessen  i en loggbok  med slöjdspecifika ord och bild.

-Prova olika materials möjligheter.

-Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som förebild för eget

-skapande.

-Slöjdens betydelse för individen i nu-tid och historiskt.

-Resurshållning genom reparationer och återanvändning av material.

Kunskapskrav /Vad ska jag bedöma och hur?

Du skall kunna:

-Olika typer av handverktyg och redskap,hur de  används och benämns.

 T.ex skölp vid urholkning.

-Använda pelarborrmaskinen på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

-Några fakta om de material som du använt.T.ex Träslagen: Furu,Ene,Lind och  metallerna järn och mässing. 

-Använda och känna till några hantverkstekniker,T.ex Urholkning,sammanfogning,Forma trä ,ytbehandling.

-Rita en enkel skiss med måttangivelser.

-Följa  en skriftlig instruktion.

-Fokusera på Slöjdarbetets olika delar :  Ideútveckling-överväganden-framställning-och värdering av ditt slöjdarbete.

-Skriva i din loggbok eller muntligt dokumentera dina arbeten med  slöjdspecifika  ord.

-Värdera ditt färdiga arbete skriftligt/muntligt.

-Hur man tänker om resurshållning ,T.ex att en träbit kan räcka till fler slöjdalster beroende på hur man planerar,och då spar man träd på jorden.

Undervisningens innehåll:

-Tillverka  föremål i trä och metall efter modell,beskrivning och egen ide´.

-Prova fler hantervekstekniker :Urgröpning med skölp och skära en enkel bild efter egen ide´med bildhuggarjärn  i träslaget Lind.                                                                   

-Måla och ytbehandla på trä.

-Träna mer på arbetsprocessen, planera ett arbete,hur delarna blir en helhet.

-Mäta och göra beräkningar.

-Problemlösning praktiskt och teoretiskt

-Hur man gör en  två och tre-dimensionell ritning med mått.

-Elevens Arbetsmiljö:hur man har ordning kring sin egen arbetsplats,återställer,delar med sig av saker och kunskap och visar respekt för andra elevers arbete och efterkommande.

-Arbeta i och forma mjuk metall som mässing och järntråd och kombinera

 Metall med trä.

-Skriva/berätta om slöjdarbetet varje arbetspass.

 

                                                                                                 

Hur eleven ska få visa sitt kunnande:

 

-Du jobbar efter arbetsprocessens olika delar.

-Du kan hjälpa en klasskamrat genom att visa något som du lärt dig.

 

-Du visar ditt slöjdarbete och beskriver hur du arbetat.

-Du skriver i loggbok/berättar och använder då de slöjdspecifika ord som du lärt dig.

 

Dokumentation - Hur jag ska dokumentera din kunskapsutveckling.

Du får ett skriftligt omdöme.