-Slöjda i Metall och Trä och få kunskap om materialens egenskaper,deras
användningsområden och kombinationsmöjligheter.
-Använda handverktyg,redskap och maskiner,hur de benämns och hur de används
på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
-Prova några former av hantverkstekniker t.ex urholkning och begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
-Läsa och rita egna två och tredimensionella skisser,modeller,mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas,följas och kopplas till matematiska beräkningar.
-Slöjdens arbetsprocesser:ideútveckling,överväganden,framställning och värdering.
-Dokumentera arbetsprocessen i en loggbok med slöjdspecifika ord och bild.
-Prova olika materials möjligheter.
-Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som förebild för eget
-skapande.
-Slöjdens betydelse för individen i nu-tid och historiskt.
-Resurshållning genom reparationer och återanvändning av material.
Kunskapskrav /Vad ska jag bedöma och hur?
|
Du skall kunna:
-Olika typer av handverktyg och redskap,hur de används och benämns.
T.ex skölp vid urholkning.
-Använda pelarborrmaskinen på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
-Några fakta om de material som du använt.T.ex Träslagen: Furu,Ene,Lind och metallerna järn och mässing.
-Använda och känna till några hantverkstekniker,T.ex Urholkning,sammanfogning,Forma trä ,ytbehandling.
-Rita en enkel skiss med måttangivelser.
-Följa en skriftlig instruktion.
-Fokusera på Slöjdarbetets olika delar : Ideútveckling-överväganden-framställning-och värdering av ditt slöjdarbete.
-Skriva i din loggbok eller muntligt dokumentera dina arbeten med slöjdspecifika ord.
-Värdera ditt färdiga arbete skriftligt/muntligt.
-Hur man tänker om resurshållning ,T.ex att en träbit kan räcka till fler slöjdalster beroende på hur man planerar,och då spar man träd på jorden.
Undervisningens innehåll:
|
-Tillverka föremål i trä och metall efter modell,beskrivning och egen ide´.
-Prova fler hantervekstekniker :Urgröpning med skölp och skära en enkel bild efter egen ide´med bildhuggarjärn i träslaget Lind.
-Måla och ytbehandla på trä.
-Träna mer på arbetsprocessen, planera ett arbete,hur delarna blir en helhet.
-Mäta och göra beräkningar.
-Problemlösning praktiskt och teoretiskt
-Hur man gör en två och tre-dimensionell ritning med mått.
-Elevens Arbetsmiljö:hur man har ordning kring sin egen arbetsplats,återställer,delar med sig av saker och kunskap och visar respekt för andra elevers arbete och efterkommande.
-Arbeta i och forma mjuk metall som mässing och järntråd och kombinera
Metall med trä.
-Skriva/berätta om slöjdarbetet varje arbetspass.
|
Hur eleven ska få visa sitt kunnande:
|
-Du jobbar efter arbetsprocessens olika delar.
-Du kan hjälpa en klasskamrat genom att visa något som du lärt dig.
-Du visar ditt slöjdarbete och beskriver hur du arbetat.
-Du skriver i loggbok/berättar och använder då de slöjdspecifika ord som du lärt dig.
|
Dokumentation - Hur jag ska dokumentera din kunskapsutveckling.
|
Du får ett skriftligt omdöme.
|
|
|